Thursday, 26 February 2009

Az útnak melyik oldalán közlekedsz?

Egy alkalommal megkérdeztem sógornőmet miközben az út jobb oldalán vezetett, hogy biztosan a jó oldalon hajt? Viccesnek találta a kérdésemet és hozzáfüzte, hogy én telejesen átszoktam az angol közlekedésre.
  • De miért vezetnek néhány országban a bal oldalon?
  • Mi a helyzet Magyarországgal?
Közkincsé teszem a választ.
  • Némelyek úgy gondolják, hogy az ókorban a lóháton utazók általában az út bal oldalán lovagoltak. Mivel a legtöbb ember jobbkezes, a lovasok így a bal kezükben tudták tartani a gyeplőt, míg a jobb kezük szabadon volt, hogy kezet rázhassanak a szembejövő lovassal, vagy kardot ránthassanak, ha meg kellett védeniük magukat.
  • Az 1700-as évek vége felé olyan országokban, mint az Egyesült Államok, a bal oldali közlekedésről áttértek a jobb oldalira, amikor a fuvarosok több pár ló vontatta, nagy teherkocsikat kezdtek használni.A kocsin nem volt ülőhely a vezetőnek, ezért kénytelen volt a bal hátsó lóra ülni, és a jobb kezében tartotta az ostort. Mivel a vezető a bal oldalon ült, természetes, hogy úgy vezetett, hogy a bal oldalán haladjanak el a szembejövő szekerek, mert így meg tudta tartani tőlük a kellő távolságot. Ezért az út jobb oldalán hajtott.
  • Az angolok azonban továbbra is a bal oldalon közlekedtek. Kisebb szekereik voltak, és a kocsis a szekéren ült, általában elöl, a jobb oldalon. Innen a jobb kezével használhatta hosszú ostorát úgy, hogy nem akadt bele a mögötte levő rakományba. Ebben a helyzetben — a szekér jobb oldalán — a kocsis biztonságosan tudta tartani a kellő távolságot a mellette elhaladóktól azáltal, hogy az út bal oldalán maradt. Azok az országok, melyek a Brit Birodalom részévé váltak, átvették a bal oldali közlekedést, bár voltak kivételek. Például Kanada végül áttért a jobb oldali közlekedésre, hogy az Egyesült Államok határán az átkelés könnyebb legyen.
  • A Franciaországban végbemenő politikai változások hatással voltak a vezetési szokásokra. Az 1789-es forradalom előtt az arisztokraták hintói az út bal oldalán közlekedtek, míg a parasztok a másik oldalra szorultak. De a forradalom kitörése után ezek a nemesek elkeseredetten igyekeztek palástolni kilétüket, és csatlakoztak a jobb oldalon közlekedő parasztokhoz. A francia kormány 1794-re bevezette Párizsban a „jobbra tarts!” szabályt, amely később kiterjedt más területekre is, ahogy Napóleon csapatai az európai kontinens nagy részét meghódították.
  • Európában azok az országok, amelyek szembeszálltak Napóleonnal, megtartották a bal oldali közlekedést. Oroszország és Portugália a XX. század elején változtatott ezen. Ausztria és Csehszlovákia akkor tért át a jobb oldali közlekedésre, amikor a náci Németország megszállta őket az 1930-as évek végén, és később Magyarország is átvette ezt a közlekedési formát. Ma csupán négy európai országban vezetnek a bal oldalon: Nagy-Britanniában, Írországban, Cipruson és Máltán. Érdekes, hogy Japánban is a bal oldali közlekedés honosodott meg.
Bár Magyarország 1941-ben áttért a jobb oldali közlekedésre, Budapest és Gödöllő között a HÉV az országban egyedülálló módon még mindig a bal oldalon közlekedik.
  • az Ébredjetek! folyóiratból irtam ki ezt az információt.

No comments: